Oleje silnikowe mają istotne znaczenie dla trwałości silników. Niepoprawnie dobrane mogą uczynić prawdziwe spustoszenie w jednostce napędowej, stąd starania producentów, by kierowca otrzymał dokładną informację na temat zalecanego oleju do zakupionego auta.
Jednakowo ważna jest regularna wymiana, jak i dobór oleju do silnika.
Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest sprawdzenie w instrukcji pojazdu, jakie cechy powinien mieć wymagany olej silnikowy? Wszystkie określone są za pomocą stosownych symboli. Dla lepszego zobrazowania zagadnienia posłużymy się przykładem doskonałego oleju silnikowego z serii SynPower Valvoline 5W30/.
Klasa lepkości
Parametr dotyczy oporu, jaki wywołuje jedna przepływająca warstwa płynu po kolejnej. W przypadku SAE (Society of Automotive Engineers) mamy do czynienia ze skalą mieszczącą się w zakresie od 0 do 60 (0 – najrzadszy, 60 – najgęstszy olej).
W symbolu 5W30 pierwsza cyfra odnosi się do skuteczności oleju w niskich temperaturach, im jest ona niższa, tym lepiej pracować będzie silnik w zimnym środowisku (–30ºC).
Norma SAE przewiduje klasyfikację olejów między innymi na klasę letnią i zimową. Stąd w specyfikacji pojawia się litera „W” (Winter). Wielosezonowość płynów smarujących spowodowała zatarcie się tych różnic, w efekcie czego wszystkie oleje oznaczane są wymienioną literą „W”.
Druga liczba informuje o lepkości oleju silnikowego w wysokich temperaturach. Dodajmy jeszcze, iż Formuła „FE” (oleje lekkobieżne), jaką oznaczono olej Valvoline 5W30 ogranicza zużycie paliwa oraz odkładania się osadu w filtrach cząstek stałych DPF / FAP silników wysokoprężnych. Zmniejsza także emisję spalin.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Najlepsze Oleje https://najlepszeoleje.pl.
Fot. Shutterstock