Branża motoryzacyjna, przemysł budowlany czy transport to tylko jedne z licznych gałęzi, w których wykorzystywane są urządzenia z układami hydraulicznymi. Składają się one głównie z pompy, silnika bądź siłownika, zaworów, filtrów i układu odpowietrzania. Olej bądź inną ciecz z pompy do silnika lub siłownika doprowadzają przewody hydrauliczne, które w zależności od zastosowania różnią się budową i właściwościami.
Przewody hydrauliczne – rodzaje i właściwości
Przewody hydrauliczne zbudowane są z rdzenia i powłoki, które wykonane z materiałów o właściwościach odpowiadających wymaganiom danego układu hydraulicznego. Przewody hydrauliczne wysokociśnieniowe transportują ciecz pod dużym ciśnieniem – mają one rdzeń z gumy syntetycznej oraz grubą, stalową powłokę o splocie, który jest odporny na rozciąganie. Rdzeń niskociśnieniowych przewodów hydraulicznych również wykonany jest z gumy syntetycznej, która nie wchodzi w reakcję z olejem, a powłokę stanowi tkaninowy oplot. Rdzeń przewodów hydraulicznych wysokotemperaturowych i ognioodpornych również wykonany jest z syntetycznej gumy, natomiast powłoka zrobiona jest z oplotu stalowego, która zabezpiecza rdzeń przed wysokimi temperaturami, ogniem oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Z kolei termoplastyczne przewody hydrauliczne, które znajdują zastosowanie w hydraulice siłowej i innych układach o średnio- i wysokociśnieniowych – zbudowane są z rdzenia z elastomeru poliestrowego bądź z polamidu oraz z powłoki wykonanej z aramidu.
Wysoka wytrzymałość przewodów hydraulicznych, a więc dobrej jakości materiały oraz prawidłowo wykonane zakucia (łączenie) przekładają się na wydajne i bezawaryjne działanie układu hydraulicznego.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Polwet.
Fot. Shutterstock.